בשנה שעברה בימים אלה ממש היינו שבוע לפני כיתה א'. התרגשות שיא!
לא רק שזו היתה הפעם הראשונה של עומר בבית הספר, ושלנו כהורים לילד בית ספר, היינו רגע אחרי מעבר דירה לעיר אחרת, וכניסה לבית ספר שבו עומר לא הכיר כמעט אף ילד.
כדי לתעל את ההתרגשות של כולנו לאפיקים יצירתיים ולשתף את עומר בהכנות עשינו כל מיני דברים:
שיפצנו את שולחן בית הספר הישן שלי והפכנו אותו לשולחן של עומר, יזמנו פגישות עם ילדים שידענו שיהיו איתו בכיתה, הלכנו לבית הספר לראות את הכיתה והחצר ולקחת ספרי לימוד, וגם – הכנו ניירות עטיפה לספרי הלימוד.
זה היה פרויקט ספונטני וקליל שלקח כשעה שעתיים עם הילדים (להכין את הניירות) ועוד כשעה שעתיים (לעיטוף עצמו, שעשיתי לבד, אחרי שהילדים כבר איבדו סבלנות).
השתמשנו במה שהיה לנו בבית, בלי לתכנן הרבה מראש.
ניירות אריזה חומים יש לי בשפע, אני אורזת איתם את המתנות בסטודיו שלי. אפשר לקנות כאלה בחנויות לחומרי אמנות.
אוסף חותמות מכל הסוגים – מתבקש שיהיה לי. כאלה שעיצבתי, קנויות, מגולפות, כל מיני. כריות דיו צבעוניות – יש ויש. מי שאין לו חותמות זמינות ורוצה להכין יכול לגלף בקלות צורות פשוטות של חותמות ממחקים, או לקנות בחנויות אמנות, יצירה או מקס סטוק וסוגיו חותמות חמודות ביותר.
לספרי העברית בחרנו שני סוגי חותמות – מכונת כתיבה וטלפון ישן. את הניירות החומים הדבקתי לרצפה והראיתי לעומר איך להחתים את שתי החותמות לסירוגין. כמובן שאפשר להחתים באופן מפוזר ולא אחיד, אבל האחידות והחזרתיות יוצרות את המראה של "נייר עטיפה" יותר בקלות. חלק מההחתמות יוצאות מדויקות וחלק נראות יותר כמו כתמים אמנותיים, זה חלק מהטכניקה הזו, וזה בסדר גמור ואפילו מבורך. אם היינו רוצים משהו מושלם היינו קונים בחנות, לא?
גם נועם, שלא עלה לכיתה א', קיבל דף משלו ונהנה לעבוד עם החותמות. מיותר לציין שבסוף העבודה גם הבטן השמנמנה שלו היתה מוחתמת כולה.
לספרי החשבון נבחרו שתי חיות חמודות – קיפוד וארנב. אלה חותמות שקיבלנו במתנה מאמא שלי והן מאוד שימושיות אצלנו, כי בתחרות המתיקוּת – פשוט אי אפשר לנצח קיפודים!
כדי להבדיל בקלות בין ספרי החשבון לעברית בחרנו לעברית צבע דיו כחול ולחשבון שחור. אלה הצבעים שהכי בולטים על גבי החום, אבל בדיעבד הייתי בוחרת אולי אדום, צבע שהשוני שלו יותר נראה לעין בשבע בבוקר כשמסדרים ילקוט.
לכבוד כיתה א' והגן החדש נועם ועומר בחרו כל אחד איזו חותמת אישית הם רוצים. עומר בחר דב פנדה ונועם מסוק. את החותמת עם האיור והשם החתמנו מעל הפאטרן שיצרנו אחרי עיטוף הספרים. כדי שאם הספר ילך לאיבוד – ידעו למי להחזיר אותו.
התלבטתי קלות בשאלה האם עטיפות הספרים באמת ישמרו על הספרים שלו. בכל זאת מדובר בנייר, ולא בניילון או עטיפה פלסטית שדוחה רטיבות.
באופן מפתיע העטיפות נשארו (כמעט) שלמות עד סוף שנת הלימודים. אני חושבת שזה קצת עניין של מזל, קצת עניין של סוג הילקוט (אצל עומר בקבוק המים בתא חיצוני, וקופסת האוכל בתא נפרד – מומלץ!) וגם קצת תלוי בסוג הילד. עומר זוכר לרוקן את הילקוט מדי פעם, זורק שאריות אוכל לפח ושומר על החפצים שלו (הכל יחסי, כן? וזה מלידה, לא בזכות איזה חינוך מבריק).
חותמות הן דרך מקסימה וקלה ליצור ניירות עטיפה מקסימים ומלאי אישיות. לא צריך בהכרח דמויות מתוקות או גילוף מתוחכם. תראו איזה יפה הנייר עם המשולשים הפשוטים (שעשויים ממחק שנחתך למשולש בסכין חיתוך).
ואיזה כיף זה לקבל מתנה בתוך נייר עטיפה הנד מייד! כמעט לא משנה מה יש בפנים.
הכנה של ניירות עטיפה היא פעילות כיפית ונעימה שיכולה להעביר בהנאה כמה שעות – גם אם בכלל לא רוצים לעטוף איתם שום דבר. התוצאה יכולה לשמש כמפה ליום הולדת או מסיבה, כתמונה לחדר או פשוט כנייר יפה ומעורר השראה ליצירה ואמנות.
לעוד רעיונות מגניבים לקראת כיתה א':
> מה תעשו ביום האחרון של החופש הגדול? מסיבת אותיות!
> שלט מתוק – "שלום כיתה א" – להורדה בחינם. לצלם ולתעד את הילד בכל שנה. בבלוג של שירה – Pretty.Simple.Life.
> איך נראה היום הראשון מנקודת המבט של מורה לילדי כיתה א'? ליאת המקסימה מהבלוג "מורה בפיג'מה" מגלה לנו וגם נותנת עצות להורים החוששים.
25 תגובות
איזה רעיון נפלא! עושה לי חשק ללכת לקנות חותמות ולהתחיל להחתים…
אני חושבת שמעבר לכך שהמחברות בסטייל מטורף יש לזה ערך מוסף גדול –
אתם מכינים את העטיפה יחד והיא תוצר של עבודה משותפת.
רעיון נפלא.
תודה רבה ליאת! מקווה שראית את הלינק לבלוג שלך בסוף הפוסט 🙂 הפתעה 🙂
איזה יופי! פעילות כייפית, לסוף החופש. אני מקווה שנוכל להספיק לעשות אותה . תודה על רעיונות מקסימים.
תודה מעיין! מקווה שתספיקו, ואם לא אפשר גם אחרי תחילת השנה ולמצוא דברים אחרים לעטוף 🙂
רעיון מהמם!!!!
מיד רצה לנסות
יס! תעשו חיים!
מקסים!!!
נשתמש בחותמת המהממת שהזמנו ממך לאריאל
תמונות מובטחות 🙂
איזה כיף ענתי! אין על חותמות קיפודים!
פוסט מהמם! עושה הרגשה של עוד ועוד ועוד. כמה יפים הפאטרנים של החותמות….
פאטרנים זה החיים!
מקסים מקסים! רק חבל שאצלנו אסרו על עיטופים למיניהם והכל חייב להיות עטוף בעטיפה שקופה או בצבע חלק….מענין באיזה כיתה יתנו ליצירתיות להתפרץ 🙂
תודה שירה! אני דווקא יכולה להבין ולהעריך את ההנחיה שנתנו לכם, זה עוזר להימנע ממותגיות-יתר וקשקושים ורעש בעיניים של הילדים.
אצלנו זה בית ספר דמוקרטי אז הבחירה של כל הורה היא חלק מהאג'נדה…
מ-ק-ס-י-ם כל כך!! ותודה לנירה ששיתפה בפייסבוק
תודה רבה טובי! ותודה לנירה שהיא קיימת ומהממת
פשוט נפלא! אולי אפשר שאלה שנשמע שכולם כאן יודעים את התשובה אבל אני לא – איפה קונים כזה יופי של נייר אריזה חום? יש לזה שם? פעם חיפשתי ורצו למכור לי מן גליל גדול כזה שהיתה לו בצד אחד טקסטורה של פסים חומים לא יפים… אז איך ואיפה למצוא כזה…?
תודה הגר! קוראים לנייר החום נייר קראפט ויש כאלה שבאמת מגיעים עם פסים בגוון יותר בהיר, אבל יש גם כאלה חלקים ויותר מחוספסם, ועליהם הדיו של החותמות עובד הכי טוב.
אני קניתי את שלי בזמנו בארטא בנחלת בנימין בתל אביב, אבל יש כאלה בלא מעט חנויות יצירה ואמנות.
אני קונה אותם בגיליונות ולא בגליל (כל גיליון הוא מטר על 70 ס"מ). שאלי על נייר קראפט חום. בהצלחה!
תודה רבה על השיתוף והפירוט!
מקסים.
רציתי לספר ששנה שעברה (כשעוד היו לדניאלה חוברות) עטפתי לה אותם בשקיות נייר של חנויות,השארתי את הידיות של השקית וכך יכלה גם לסחוב את הספרים . היה לה ספר בייקרי,ספר רולדין,ספר פוקס ועוד, היה כיף לעשות ,ולה היה כיף להסתובב ככה. אם אמצא תמונה אשלח לך
רעיון מגניב אילת! מאוד יצירתי, מחכה לתמונות אם תמצאי.
רעיון מקסים! אגב, איך מכינים את החותמת עם השם?…:-)
תודה אילת. חותמת עם שם ואיור אפשר להזמין ממני בלינק הזה:
https://market.marmelada.co.il/naama/397
ואפשר גם לקנות סט של חותמות אותיות בעברית (יש בחנויות יצירה ומקס סטוק) ולהחתים את השם אות אות. תיהני!
פתרון מקסים ונעים לעין. מבטיחה לנסות גם אצלנו
תודה טול! אילה תעוף על זה
זה נהדר! אפילו יש לי נייר חום בבית וים של חותמות! תודה על הרעיון הנפלא!
איזה כיף! זו פעילות ממש כיפית לכיתה א.